Mitä teemme selkokielellä?
Mitä teemme?
- Taiteilijat tekevät uutta taidetta.
- Järjestämme yhteisiä tapaamisia taiteilijoille.
- Järjestämme työpajoja taiteilijoille.
- Järjestämme mentorointia taiteilijoille.
- Teemme yhteistyötä taiteen rahoittajien kanssa.
- Teemme yhteistyötä arvostelijoiden kanssa.
- Teemme yhteistyötä Nätyn kanssa.
- Keräämme ja levitämme tietoa.
1. Taiteilijat tekevät uutta taidetta
Olemme valinneet kuusi taiteilijaa taiteilijaresidenssiin. Taiteilijaresidenssi on paikka, jossa voi asua ja työskennellä. Taiteilija asuu residenssissä ja tekee taidetta. Lopuksi taiteilijan työt ovat esillä näyttelyssä.
Residenssit ja näyttelyt ovat Torniossa ja Haaparannalla. Ne järjestetään yhteistyössä Aineen taidemuseon, Tornion kaupungin ja Haaparannan kaupungin kanssa.
Tilaa taiteilijuuteen -hankkeen näyttelyt:
- Sofia Karisen näyttely järjestetään Haaparannan kirjastossa 20.10.–6.11.2022.
- Aino Laihon ja Olga Greenin näyttely järjestetään Haaparannan rautatieasemalla 3.–20.11.2022.
- Kari Toiviaisen näyttely järjestetään Haaparannan kirjastossa 24.11.–11.12.2022.
- Maarit Hedmanin ja Anu Haapasen näyttely järjestetään Galleria Kortteerissa, Torniossa 2.–18.12.2022.
- Kaikkien taiteilijoiden yhteinen ryhmänäyttely järjestetään vuonna 2023 Aineen taidemuseossa, Torniossa.

Lue lisää näyttelyistä yleiskielisellä sivulla.
2. Järjestämme yhteisiä tapaamisia taiteilijoille
Järjestämme tapaamisia, joissa vammaiset ja viittomakieliset taiteilijat voivat tavata toisiaan. Tapaamisiin voivat tulla myös muut taiteilijat. Tapaamiset järjestetään usein netissä.
3. Järjestämme työpajoja taiteilijoille
Järjestämme työpajoja, joissa taiteilijat voivat oppia uusia asioita ja keskustella yhdessä.
Työpajojen aiheita ovat esimerkiksi:
- Miten voi tehdä portfolion? Portfolio on työnäyte, jonka avulla taiteilija esittelee omaa työtään. Portfolio voi olla tehty paperille, se voi olla tiedosto, video tai verkkosivu.
- Miten voi hakea apurahaa taiteen tekemiseen? Apuraha on rahaa, jota voi saada taiteen tekemiseen. Apurahoja jakavat esimerkiksi Taiteen edistämiskeskus ja erilaiset säätiöt ja rahastot.
- Miten voi hakea jäseneksi taiteilijajärjestöön? Taiteilijajärjestöt ovat taiteilijoiden yhdistyksiä, jotka esimerkiksi auttavat taiteilijoita työhön liittyvissä asioissa. Niissä voi myös tutustua muihin taiteilijoihin.

4. Järjestämme mentorointia taiteilijoille
Mentorointi tarkoittaa, että kaksi tai useampi taiteilija keskustelee keskenään taiteen tekemisestä ja taiteilijan työstä. Usein mukana on esimerkiksi jo paljon taidetta tehnyt taiteilija ja aloitteleva taiteilija. Molemmat voivat oppia toisiltaan jotakin uutta taiteilijan ammatista.
5. Teemme yhteistyötä rahoittajien kanssa
Taiteen rahoittajia ovat esimerkiksi erilaiset säätiöt ja rahastot. Ne antavat apurahoja taiteilijoille taiteen tekemiseen. Tavoitteenamme on, että kaikkien on helppo hakea apurahaa. On myös tärkeää, että apurahan antajat ymmärtävät, millaista on olla vammainen tai viittomakielinen taiteilija. Teemme yhteistyötä Säätiöt ja rahastot ry:n kanssa. Järjestämme esimerkiksi koulutuksia rahoittajille. Lisäksi keskustelemme rahoittajien kanssa.
6. Teemme yhteistyötä kriitikoiden kanssa
Kriitikot ja arvostelijat ovat ihmisiä, jotka kirjoittavat taiteesta arvosteluja esimerkiksi sanomalehtiin. Keskustelemme kriitikoiden kanssa vammaisuudesta ja taiteesta. Teemme yhteistyötä Suomen arvostelijain liitto ry SARVin kanssa.
7. Teemme yhteistyötä Nätyn kanssa
Näty kouluttaa uusia näyttelijöitä Tampereella. Näty on osa Tampereen yliopistoa. Mietimme Nätyn kanssa, miten pääsykokeista saataisiin järjestettyä mahdollisimman hyvin. Pääsykokeissa täytyy ottaa huomioon esimerkiksi erilaiset vammat. Lisäksi mietimme heidän kanssaan, miten opiskelu voisi olla mahdollisimman helppoa. Pohdimme esimerkiksi, mitä opettajien pitäisi tietää ja mitä tukea opiskelijat voivat tarvita.
8. Keräämme ja levitämme tietoa
Opimme hankkeessa koko ajan jotain. Kirjoitamme muistiin, mitä olemme oppineet. Kerromme nämä asiat myös muille. Esimerkiksi haluamme kertoa muille residenssien järjestäjille, miten voi tehdä residenssistä saavutettavan.
Hankkeessa mukana olevat kirjoittavat verkkosivuille erilaisia tekstejä. Lisäksi hankkeen lopuksi tekstit kootaan julkaisuksi. Jaamme julkaisua taidealan työntekijöille.
